Beslut om missfall Foster

Prisad vare Allah.

för det första:

du bör notera att tålamod i acceptans den gudomliga viljan och dekretet är en av de rättfärdigas attityder, och acceptans av Allahs dekret är en av egenskaperna hos dem som är nära honom. Det bästa sättet på vilket en person kan svara på katastrof är att säga, ”Al-hamdu Lillaah, innaa Lillaahi wa innaa ilayhi raaji’ oon (beröm vare Allah, sannerligen tillhör vi Allah och till honom är vår återkomst).”

det bästa vi kan berätta för dig är det som berättades från Abu Moosa al-Ash ’ ari (må Allah vara nöjd med honom), att Allahs budbärare (Allahs frid och välsignelser vara över honom) sa:

”när en persons barn dör, säger Allah till sina änglar:” du har tagit själen till min Slavs barn?’

de säger: ’Ja.’

han säger: ’du har tagit äpplet av hans öga?’

de säger: ’Ja.’

han säger: ’Vad sa min slav?’

de säger: ’han berömde dig och sa innaa Lillaahi wa innaa ilayhi raaji’ oon.’

och Allah säger: ’Bygg för min slav ett hus i paradiset, och kalla det lovs hus.'”

berättad av al-Tirmidhi, 1021; klassad som hasan av al-Albaani i Saheeh al-Tirmidhi.

Al-Nawawi (Må Allah ha barmhärtighet över honom) sa:

ett av sina barns död är en skärm mot elden, och detsamma gäller missfall, och Allah vet bäst.

Al-Majmoo’, 5/287; se även Haashiyat Ibn ’Aabideen, 2/228

det berättades från Mu’ AADH ibn Jabal att Profeten (Allahs frid och välsignelser är över honom) sa:

”av den i vars hand är min själ, kommer det missfallna fostret att dra sin mor i navelsträngen till paradiset, om hon (var tålmodig och) sökte belöning (för hennes förlust).”Berättad av Ibn Maajah, 1609; klassad som da’ EEF av al-Nawawi i al-Khulaasah (2/1066) och al-Boosayri, men klassad som saheeh av al-Albaani i Saheeh Ibn Maajah.

Se även fråga nr 5226.

för det andra:

de lärda är enhälligt överens om att om barnet är känt för att ha levt och han gjorde ett ljud, bör han tvättas och höljas och begravningsbönen erbjuds för honom.

konsensus om denna punkt berättades av Ibn Al-Mundhir, Ibn Qudaamah i al-Mughni (2/328) och al-Kaasaani i Bidaa’ i’ Al-Sanaa ’i’, 1/302.

Al-Nawawi sa i Al-Majmoo’ (5/210): han borde höljas som en vuxen, med tre tygstycken.

men om barnet inte gjorde ett ljud, då i svaret på frågor Nej. 13198 och 13985 vi har förklarat att det som är viktigt i det här fallet är om själen hade andats in i fostret eller inte, vilket händer efter fyra månaders graviditet. Om själen har andats in i honom ska han tvättas och höljas, och begravningsbönen ska erbjudas för honom, men om själen inte har andats in i honom, ska han inte tvättas och begravningsbönen ska inte erbjudas för honom.

se: al-Mughni, 2/328; al-Insaaf, 2/504.

för det tredje:

när det gäller att erbjuda ’aqeeqah för ett missfall foster om han hade fyllt fyra månaders graviditet, de lärda skilde sig om huruvida detta föreskrivs i Islam. I svaret på frågorna nr 12475 och 50106 uppgav vi att forskarna i ständiga utskottet för utfärdande av Fatwas, och Shaykh Ibn ’Uthaymeen, gynnade uppfattningen att det är föreskrivet och är mustahabb. De anser också att barnet ska få ett namn.

fjärde:

den som är befalld att göra ’aqeeqah är den som är skyldig att spendera på barnet, nämligen Fadern om han är närvarande; om han vägrar att göra det är det inget fel med att någon annan gör det, som mamman.

det står i al-Mawsoo ’ah al-Fiqhiyyah (30/279):

Shaafa’ is anser att ’ aqeeqah krävs av den som är skyldig att spendera på barnet, och han borde betala för det från sin egen rikedom, inte barnets rikedom. Ingen som inte är skyldig att spendera på barnet borde göra det, förutom med tillstånd från den som är skyldig att spendera på honom.

Hanbalierna uppgav att ingen skulle göra ’aqeeqah utom Fadern, såvida han inte kan göra det för att han är avliden eller han vägrar att göra det. Om någon annan än fadern gör det, det är inte makrooh, men det är inte en ’aqeeqah. Den enda anledningen till att Profeten (Allahs frid och välsignelser över honom) gjorde ’aqeeqah för al-Hasan och Al-Husayn var att han är närmare de troende än sina egna. Avsluta citat.

om Fadern lever och har råd med det, rekommenderas han att erbjuda ’aqeeqah på barnets vägnar. Om han vägrar eller han ger mamman tillstånd att göra ’aqeeqah, då är det islamiskt acceptabelt.

slutsats: vad din man gjorde, tvättar och höljer henne och erbjuder begravningsbönen för henne är korrekt och föreskrivs i Islam, men du måste fortfarande ge henne ett namn och erbjuda ’aqeeqah för hennes räkning.

och Allah vet bäst.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.