Anmeldelse:’ efterglød ‘af Mike Mattison fra Tedeschi Trucks Band

Mike Mattison, efterglød, albumanmeldelse, Rock and Blues Muse

af Mike O’ Cull

Grammy-prisvindende sanger-sangskriver og medlem af Tedeschi Trucks Band, Mike Mattison træder ud på egen hånd med sit andet soloalbum efterglød, som faldt 20.marts 2020 på Jordskredsplader. Det er et solidt sæt Americana informeret af blues og rock påvirkninger, der vil holde dig lytte gennem hvert sekund af sin ti-Sang længde. Mattison tager en eklektisk tilgang til sit materiale, og hans overlappende inspiration gør efterglød til en af årets mest stille kommanderende udgivelser. Hans stil er indbydende og individuel og fanger din opmærksomhed fra pladens første øjeblikke.

Mattison co-produceret efterglød med TTB-medlem Tyler “Falcon”, som også er trommeslager på albummet. Andre spillere på disse numre inkluderer Dave Yoke (guitarer), Franher Joseph (Bas), den afdøde Kofi Burbridge (keyboards), Paul Olsen (guitarer) og Rachel Eckorth (keyboards). Forud for at være medlem af TTB, Mattison var sangeren med Derek Trucks Band. Han er også 50% af Atlanta-baserede blues duo Scrapomatic, der vil være på vej i foråret som “Scrapomatic featuring Mike Mattison.”Mattison er i besiddelse af en stærk, udtryksfuld stemme, der er velegnet til blues og roots-musik, og hans tekster er kloge og læsefærdige. Han er et multidimensionalt talent, der øger styrken i enhver situation, hvor han er involveret.

efterglød åbner med den humørsyge “Charlie Idaho”, en tremolo-forbedret mid-tempo sang med en ulmende intensitet, der sætter en kontemplativ tone for resten af disse sessioner at følge. Mattison hvisker praktisk talt ordene i dine hovedtelefoner og lader sangens styrke bære sig selv. Titelsporet,” efterglød, ” er op næste og løfter energiniveauet med en old-school land føler, en mindeværdig kor, og nogle søde, underspillet guitar arbejde. Dette er alternativt land, som det er meningen at være og vibes som en glattere version af 80s underjordiske rødder krigere Gear Daddies, som ligesom Mattison er Minnesota indfødte.

“Deadbeat” er en anden Alt-country ædelsten, der fortæller en hard times historie om nogen “tager alle de stoffer, jeg kan.”Det er et perfekt soundtrack til vinteren i det øvre Midtvesten, og Mattison vrider hver eneste smule angst ud af sine tekster. Han har den sjældne evne til at få alt, hvad han synger, til at komme over som ægte og sandt og overløb her med den slags følelser, der holder folk opmærksomme.

“alt hvad du kan gøre er at betyde det” er en Beatle-agtig heartbreaker om en person, der ikke fortryder at give sit ærlige bedste til en anden, der slog ham ned. Den har en dejlig guitarkrog i introen og fremhæver den blødere side af Mattisons vokale talenter. Et par sange ind i pladen, du begynder at indse, hvor god en sangskriver Mattison er. Han udviser et højt niveau af håndværk og fortsætter med at skifte det begrænsede kortkort Americana er bygget på i bemærkelsesværdigt friske, meningsfulde melodier.

“On Pontchartrain” er et land/rocker med en stærk baslinje og en fortælling om hjemve at fortælle. Det skæver lidt til den bløde side, men er stadig gritty og effektiv. Mattison koger aldrig over i Ko-punk, og denne lille smule tilbageholdenhed tillader den fulde kraft af hans tekster og vokaltone at bære dagen. Han ser ikke ud til at være i stand til at skrive en dårlig sang og leverer den naturlige glans, som alle sangskrivere forfølger på en måde, der virker ubesværet. Sørg for, at du lytter helt til slutningen af pladen, så du ikke går glip af dybe nedskæringer som “jeg tog fejl” og “jeg har noget til dig.”Mike Mattison er en af de mest subtile og fantastiske sangskrivere, der i øjeblikket arbejder, og hans solomusik er så god som den bliver. De, der graver i efterglød og lytter nøje, vil blive rigeligt belønnet. Vær en af dem.

Mike Mattison Online

hjemmeside

Bestil link