Mount Field och Mount Willey i februari

Webster Cliff från Mt Avalon, Crawford Notch

min vän David och jag poppade upp till New Hampshire i mitten av veckan för att vandra två vinter 4000 sidfot, Mount Field (4340′) och Mount Willey (4285′) i Crawford Notch. Medan jag har klättrat dessa toppar många gånger, jag hade aldrig klättrat dem under vintern peakbagging säsongen och behövde dem för min vinter 4,000 sidfot lista.

den senaste snöstormen dumpade mycket snö i de vita, så vi tillbringade det mesta av 7,6 mil vandring snöskor genom pulver. Från och med Crawford Depot vandrade vi upp A-Z Trail, Avalon Trail och Willey Range Trail till Mount Field, sedan över till Mount Willey och tillbaka.

normalt försöker jag undvika Avalon-leden eftersom den är så brant, men den övre halvan av A-Z-leden bröts inte ut så vi tvingades ta den för att spara vår energi. Även då hade leden bara vandrats av en 2 eller 3 personer framför oss, så flotation var nödvändig för det mesta av vandringen. Snön var också mycket torr och fluffig och utan snöskor skulle vi ha postholed.

Mt Willey (4285')
Mt Willey (4285′)

en av de saker jag verkligen gillar med vintervandring är att bergslandskapets topografi, dess vågor och steniga utsprång blir mycket mer synliga när bladen har fallit av träden. Det finns något om att se stora strängar av träd täckta av snö och rime is som ökar sin uppskattning av åsarna och topparna och hur de motsvarar konturlinjerna på en karta som är mindre framträdande än resten av året.

väg till Mount Field och Mount Willey

efter att ha klättrat Mt Avalon tog vi en paus och tog in utsikten över Webster Cliff, Mount Jackson och Crawford Notch. Lågt Molntäcke täckte södra Presidential range och Mt Washington, men det fanns fläckar av blå himmel och solen försökte brinna igenom. Temperaturerna var i de låga tjugoårsåldern och värmdes något när vi fortsatte upp på fältet, avskalade till våra baslager för att ventilera värmen från vår ansträngning.

montera fält (4340')
Mount Field (4340′)

när vi klättrade kunde jag inte låta bli att tänka att Mount Field är undervärderat, förmodligen för att det är så svårt att få en tydlig bild av det från var som helst utom Mount Avalon. Även då är det en icke-beskrivande platt topp med en lång topprygg som går från Mount Willey till sin kol med Mount Tom.

vi toppade Mount Field nära att boka tid och hade ett snabbt mellanmål. Mount Tom, Mount Zealand och Franconia Ridge var alla synliga i norr och väster. Det finns också en utsiktspunkt mot Mount Washington och Crawford Notch i öster.

när vi åt fick vi sällskap av en familj av grå Jays inklusive ett par ungdomar som letade efter en handout. Dessa fåglar är ökända spridare i de vita och lagrar mat i flera cacher utspridda i skogen. De följde oss till toppen av Mount Willey också.

från fältet gick vi till Willey längs åsen och tog oss igenom träd som var tungt lastade med ny snö. Medan någon tydligt hade snöat här några dagar tidigare, hade deras fotspår fyllts med drivande snö. Även om utsikten väster var delvis hindras av träd, jag kunde urskilja Mount Carrigan och Signal Ridge tydligt i fjärran, Mount Nancy, som jag hade klättrat föregående vecka, och fästen Anderson, Lowell och Vose Spur.

Wlley Ridge Trail mellan Mount Field och Mount Willey

efter att ha nått toppmötet i Willey arbetade vi oss till utsikterna under toppmötet med utsikt över Crawford Notch, mittemot Mt Webster. Vid det här laget hade solljuset förlorat sin kamp med dimman och dagen avtog. Efter ett annat snabbt mellanmål och shooing bort Grey Jays, vände vi oss tillbaka och vandrade tillbaka till Field och tillbaka ner till Crawford Depot, vilket gjorde förvånansvärt snabb tid – 2,8 miles på cirka 70 minuter – nerför de branta Avalon-spåren.

trots vad som blev en grå kall dag hade körning från Boston till New Hampshire med David och vandring med honom gjort en trevlig utflykt. Jag hoppas att vi får en chans att komma ut ur staden igen för en annan vintervandring i år.