Mount Field Og Mount Willey i februar

Webster Cliff Fra Mt avalon, Crawford Notch
Webster Cliff Fra Mt Avalon, Crawford Notch

min venn David og jeg spratt opp Til New Hampshire midt i uken for å vandre to vinter 4000 bunntekst, Mount Field (4340′) og Mount Willey (4285′) I Crawford Hakk. Mens jeg har klatret disse toppene mange ganger, hadde jeg aldri klatret dem i vinterens toppbagging sesong og trengte dem for Min Vinter 4000 footer liste.

den siste snøstorm dumpet mye snø I De Hvite, så vi tilbrakte mesteparten av 7,6 mil tur truger gjennom pulver. Starter På Crawford Depot, vi gikk opp Az Trail, Avalon Trail, Og Willey Range Trail Til Mount Field, deretter over Til Mount Willey,og tilbake.

Normalt prøver Jeg å unngå Avalon-Stien fordi Den er så bratt, men Den øvre halvdelen av az-stien ble ikke brutt ut, så vi ble tvunget til å ta den for å spare energi. Selv da hadde stien bare blitt hiked av en 2 eller 3 personer foran oss, så flotasjon var nødvendig for det meste av turen. Snøen var også veldig tørr og fluffy og uten truger ville vi ha postholed.

Mt Willey (4285')
Mt Willey (4285′)

en av de tingene jeg virkelig liker med vintervandring er at topografien i fjellandskapet, dets bølgende og steinete knauser, blir mye mer synlig når bladene har falt av trærne. Det er noe om å se flotte skår av trær dekket av snø og rime is som øker ens forståelse av ryggene og toppene og hvordan de samsvarer med konturlinjene på et kart som er mindre fremtredende enn resten av året.

Rute Til Mount Field Og Mount Willey

etter å ha klatret Mt Avalon tok vi en pause og tok utsikten Over Webster Cliff, Mount Jackson og Crawford Notch. Lav skydekke okkluderte southern Presidential range og Mt Washington, men det var flekker av blå himmel og solen prøvde å brenne gjennom. Temperaturene var i de lave tjueårene og varmet litt da vi fortsatte Opp Feltet, strippet ned til våre grunnlag for å lufte varmen av vår anstrengelse.

Mount Field (4340')
Mount Field (4340′)

Da vi klatret, kunne jeg ikke tenke at Mount Field er undervurdert, sannsynligvis fordi det er så vanskelig å få et klart syn på det fra hvor som helst, bortsett Fra Mount Avalon. Selv da, det er en ubestemmelig flattish topp med en lang toppmøte ridge som går Fra Mount Willey til sin col Med Mount Tom.

vi besteg Mount Field nær boktid og hadde en rask matbit. Mount Tom, Mount Zealand og Franconia Ridge var alle synlige I Nord og Vest. Det er også et utsiktspunkt mot Mount Washington og Crawford Notch I Øst.

Da vi spiste, fikk vi selskap Av En Familie Av Grey Jays inkludert et par ungdommer, på jakt etter en utdeling. Disse fuglene er beryktede scattermongers I Hvite, lagring av mat i flere cacher spredt over hele skogen. De fulgte oss til toppen Av Mount Willey, også.

fra Feltet dro Vi til Willey langs ryggen, og gjorde veien gjennom trær tungt lastet med ny snø. Mens noen hadde klart snesko her noen dager før, hadde deres fotspor blitt fylt med drivende snø. Selv om utsikten vest ble delvis hindret av trær, jeg kunne skimte Mount Carrigan Og Signal Ridge Klart i det fjerne, Mount Nancy, som jeg hadde klatret forrige uke, Og Monterer Anderson, Lowell Og Vose Spur.

Wlley Ridge Trail mellom Mount Field Og Mount Willey

etter å ha nådd Toppen Av Willey, jobbet vi oss frem til utsiktspunktet under toppen med Utsikt Over Crawford Notch, rett overfor Mt Webster. Nå hadde sollyset mistet sin kamp med tåken og dagen var avtagende. Etter en annen rask matbit og shooing Bort Grey Jays, snudde vi tilbake og gikk tilbake til Feltet og tilbake ned Til Crawford Depot – noe som gjorde forbausende rask tid-2,8 miles på ca 70 minutter-ned de bratte Avalon-stiene.

til tross for det som ble til en grå kald dag, hadde kjøring fra Boston til New Hampshire med David og fotturer med Ham gjort for en hyggelig utflukt. Jeg håper vi får en sjanse til å komme ut av byen igjen for en annen vintertur i år.