NHFH: Mt. Isolasjon

Høyde: 4004′
Prominence: 224′
Veibeskrivelser:
Trailhead og parkeringsplass er på vestsiden Av Rt. 16 I Jackson (toppmøtet er I Sargents Kjøp), 7,7 miles nord For Rt. 302.
Om Turen:
Som navnet antyder, Mt. Isolasjon er ikke et lett sted å nå. Syv miles med sti fra nærmeste vei, er det for det meste 4000-footer klatrere som går til denne fjerne toppen. Det ligger I Presidential Range-Dry River Wilderness, ved nordenden Av Montalban Ridge. Isolations toppmøte er begrenset i en retning, men utsikten Over Mt. Washinton og southern Presidentials er uovertruffen. Selv om det er veldig lenge, turen Til Mt. Isolasjon er ikke vanskelig, da stien klatrer på svært enkle karakterer hele veien, med sporadiske nedfarter.
turen starter På Rocky Branch Trail. Stien begynner umiddelbart å klatre øst bakkene I Rocky Branch Ridge lett av switchbacks. Den krysser en skiløype i en halv mil og følger den for 0,2 miles. Se etter venstre sving av denne skiløypen. Etter å ha nærmet seg en liten bekk, blir klatringen brattere. Denne korte delen er den bratteste delen av turen. På slutten av denne moderate milelange klatringen går stien inn i en pen bjørkeskog og går inn i en gresskledd tømmervei. Du kan støte på alvorlig gjørme her, men det er stepping steiner for å hjelpe deg gjennom. Stien går forsiktig forbi en loggført rydding, svinger deretter til høyre, forlater tømmerveien, og begynner å klatre igjen, snart krysser villmarksgrensen. Den stiger deretter 0,4 miles til sitt høyeste punkt På Rocky Branch Ridge på et våtmark. På den andre siden av åsen gjør stien en 300-fots nedstigning gjennom sengen av en sesongbekk (det kan være veldig vått om våren). Langs denne bekken, det er glimt Av Mt. Davis Og Mt. Isolasjon. Stien forlater bekken i 0,7 miles, svinger deretter til venstre og fortsetter å synke 0,2 miles. På bunnen, stien gjør sin første kryssing Av Rocky Branch, en sideelv Til Saco River. Dette krysset vil være vanskelig hvis vannet er høyt.
på den andre siden tar du til høyre inn På Isolasjonsstien. Denne stien følger elva tett på en gammel jernbane klasse, krysset tilbake til østsiden i 0,4 miles. Den klatrer deretter bort fra elva og følger den fra høyt over, stigende veldig lett forbi noen våte områder. Etter hvert, stien krysser elva igjen, men recrosses umiddelbart etter. Disse unødvendige kryssingene kan omgåes på en uklar besetningssti. Etter litt mer lett å gå, gjør stien sin endelige kryssing av elven (1,7 miles fra den første) og går inn i en mørk eviggrønn skog på den andre siden. Klatring er fortsatt veldig lett, selv om det er mye rennende vann og gjørme i denne delen. Når stien forlater rennende vann, begynner det endelig å klatre mer bratt. Etter å ha gått gjennom et område med blowdowns, passerer det flere sporer til campingplasser, og møter Davis-Banen på åsen, 0, 9 miles fra elva. Ta til venstre og følg Davis banen for den siste mil av oppturer og nedturer langs Montalban Ridge. Mot slutten av turen er det første utsiktspunktet. For å nå toppen, ta til høyre ved et skilt For Mt. Isolasjon og klatre en bratt og steinete banen til åpen stein på nordsiden av toppen.
det er vid utsikt over Dry River Valley til southern Presidentials, nordover Opp Montalban Ridge Til Slide Peak og Boott Spur, Og Av Mt. Washington over imponerende Oakes Gulf. Det er også en god utsikt Over North Conway og Av Baldface Range, Mt. Kearsarge North Og De Grønne Åsene. I sørvest kan Du skimte Mt. Hale og Tvillingene. Toppen Av Mt. Isolasjon er like bak denne hylle, og er preget av en varde. Visninger er mer begrenset her, men du kan kikke gjennom trærne for å se Willey Range, Obligasjonene, Mts. Carrigain Og Hancock Og Sandwich-Serien.