Recensie:’ Afterglow ‘door Mike Mattison van Tedeschi Trucks Band

Mike Mattison, Afterglow, album review, Rock And Blues Muse

door Mike O’ Bull

Grammy Award-winnende singer-songwriter en lid van de Tedeschi Trucks Band, Mike Mattison stapt uit op zijn eigen met zijn tweede solo album Afterglow, die op 20 maart 2020 op Landslide Records viel. Het is een solide set Americana geà nformeerd door blues en rock invloeden die je elke seconde van zijn tien nummers lang zal laten luisteren. Mattison hanteert een eclectische benadering van zijn materiaal en zijn overlappende inspiraties maken Afterglow tot een van de meest rustige releases van het jaar. Zijn stijl is uitnodigend en individueel en grijpt je aandacht vanaf de eerste momenten van de plaat.Mattison produceerde Afterglow samen met TTB-lid Tyler “Falcon” Greenwell, die ook de drummer is op het album. Andere spelers op deze nummers zijn Dave Yoke (gitaar), Franher Joseph (bas), wijlen Kofi Burbridge (keyboards), Paul Olsen (gitaar) en Rachel Eckworth (keyboards). Voordat hij lid werd van TTB, was Mattison de zanger van de Derek Trucks Band. Hij is ook 50% van de Atlanta-gebaseerde Blues duo Scrapomatic, die zal op de weg dit voorjaar als “Scrapomatic featuring Mike Mattison.”Mattison is in het bezit van een sterke, expressieve stem die geschikt is voor blues en roots muziek en zijn teksten zijn wijs en geletterd. Hij is een multidimensioneel talent dat de potentie verhoogt van elke situatie waarin hij betrokken is.

Afterglow opent met de moody “Charlie Idaho”, een tremolo-versterkt mid-tempo nummer met een sudderende intensiteit die een contemplatieve toon zet voor de rest van deze sessies te volgen. Mattison fluistert de woorden praktisch in je hoofdtelefoon en laat de kracht van het nummer zich dragen. Het titelnummer, “Afterglow,” is de volgende en tilt het energieniveau op met een old-school country feel, een memorabel refrein en wat lief, ingetogen gitaarwerk. Dit is alternatieve land zoals het bedoeld is en vibes als een soepelere versie van 80s underground roots warriors de Gear Daddies, die, zoals Mattison, zijn Minnesota inboorlingen.

“Deadbeat “is een andere Alt-country edelsteen die een hard times verhaal over iemand vertelt” het nemen van alle drugs die ik kan.”Het is een perfecte soundtrack voor Winter in de upper Midwest en Mattison wrijft elk laatste beetje angst uit zijn teksten. Hij heeft de zeldzame mogelijkheid om alles wat hij zingt over te laten komen als echt en waar en overloopt hier met het soort emotie dat mensen aandacht houdt.

“All You Can Do is Mean It” is een Beatle-achtige hartenbreker over iemand die geen spijt heeft van het geven van zijn eerlijke beste aan een ander die hem neersloeg. Het beschikt over een mooie gitaar haak in de intro en accentueert de zachtere kant van Mattison vocale talenten. Een paar nummers in de plaat, je begint te beseffen hoe goed van een songwriter Mattison is. Hij exposeert een hoog niveau van ambacht en houdt het herschikken van de beperkte dek van kaarten Americana is gebouwd op in Opmerkelijk frisse, betekenisvolle deuntjes.

“On Pontchartrain” is een country/rocker met een sterke baslijn en een verhaal van heimwee. Het schuin naar de mellow kant een beetje, maar is nog steeds gruizig en effectief. Mattison kookt nooit over in koeienpunk en dit kleine beetje terughoudendheid laat de volle kracht van zijn teksten en vocale toon om de dag te dragen. Hij lijkt niet in staat om een slecht nummer te schrijven en levert de natuurlijke genialiteit die alle songwriters nastreven op een manier die moeiteloos lijkt. Zorg ervoor dat je helemaal tot het einde van de plaat luistert, zodat je diepe stukken als “I Was Wrong” en “I’ ve Got Something For You ” niet mist.”Mike Mattison is een van de meest subtiele en verbazingwekkende songwriters die momenteel aan het werk is en zijn solo muziek is zo goed als het kan. Zij die in de nagloed graven en goed luisteren zullen rijkelijk beloond worden. Wees een van hen.

Mike Mattison Online

Website

link naar volgorde