Recension: ’Afterglow’ av Mike Mattison från Tedeschi Trucks Band

Mike Mattison, Afterglow, albumrecension, Rock and Blues Muse

av Mike O ’ Cull

Grammy Award-vinnande singer-songwriter och medlem av Tedeschi Trucks Band, Mike Mattison går ut på egen hand med sitt andra soloalbum Afterglow, som släppte 20 mars 2020 på jordskred Records. Det är en solid uppsättning Americana informerade av blues och rock influenser som kommer att hålla dig lyssna igenom varje sekund av sin tio-song längd. Mattison tar en eklektisk inställning till sitt material och hans överlappande inspirationer gör Afterglow till en av årets tystaste befallande utgåvor. Hans stil är inbjudande och individuell och tar din uppmärksamhet från skivans första ögonblick.

Mattison samproducerade Afterglow med TTB-medlemmen Tyler ”Falcon” Greenwell, som också är trummisen på albumet. Andra spelare på dessa spår inkluderar Dave Yoke (gitarrer), Franher Joseph (bas), den sena Kofi Burbridge (tangentbord), Paul Olsen (gitarrer) och Rachel Eckworth (tangentbord). Innan han var medlem i TTB var Mattison sångare med Derek Trucks-bandet. Han är också 50% av Atlanta-baserade blues duo Scrapomatic, som kommer att vara på väg i vår som ”Scrapomatic med Mike Mattison.”Mattison har en stark, uttrycksfull röst som är väl lämpad för blues och rootsmusik och hans texter är kloka och läskunniga. Han är en flerdimensionell talang som ökar styrkan i alla situationer där han är involverad.

Afterglow öppnar med den humöriga ”Charlie Idaho”, en tremolo-förbättrad mid-tempo-låt med en sjudande intensitet som sätter en kontemplativ ton för resten av dessa sessioner att följa. Mattison viskar praktiskt taget orden i dina hörlurar och låter styrkan i låten bära sig själv. Titelspåret, ”Afterglow,” är upp nästa och lyfter energinivån med en gammaldags landskänsla, en minnesvärd kör och lite sött, diskret gitarrarbete. Detta är alternativt land som det är tänkt att vara och vibbar som en mjukare version av 80-talets underjordiska rötter krigare Gear Daddies, som, som Mattison, är Minnesota infödda.

” Deadbeat ”är en annan alt-country ädelsten som berättar en hard times historia om någon” tar alla droger jag kan.”Det gör ett perfekt soundtrack till Winter in the upper Midwest och Mattison vrider varje sista bit av ångest ur hans texter. Han har den sällsynta förmågan att få allt han sjunger att komma över som äkta och sant och överflödar här med den typ av känslor som håller människor uppmärksamma.

”allt du kan göra är att betyda det” är en Beatle-esque heartbreaker om någon som inte ångrar att ge sitt ärliga bästa till en annan som slog honom ner. Den har en härlig gitarrkrok i intro och accentuerar den mjukare sidan av Mattisons sångtalanger. Några låtar i skivan, du börjar inse hur bra en låtskrivare Mattison är. Han uppvisar en hög nivå av hantverk och håller reshuffling den begränsade kortlek Americana är byggd på i anmärkningsvärt färska, meningsfulla låtar.

”On Pontchartrain” är ett land/rocker med en stark baslinje och en berättelse om hemlängtan att berätta. Det snedvrider till den mjuka sidan lite men är fortfarande gritty och effektiv. Mattison kokar aldrig över i Ko punk och denna lilla bit av återhållsamhet tillåter den fulla kraften i hans texter och vokalton att bära dagen. Han verkar inte kunna skriva en dålig låt och levererar den naturliga briljansen som alla låtskrivare strävar efter på ett sätt som verkar enkelt. Se till att du lyssnar hela vägen till slutet av skivan så att du inte missar djupa snitt som ”jag hade fel” och ”jag har något för dig.”Mike Mattison är en av de mest subtila och fantastiska låtskrivarna som för närvarande arbetar och hans solomusik är så bra som det blir. De som gräver i efterglöd och lyssnar noga kommer att belönas rikligt. Var en av dem.

Mike Mattison Online

webbplats

Beställ länk